Allt fler gör självtester hos Stödlinjen, gällande sina spelvanor. Det visar en ny årsrapport.
Grad av spelproblem kan identifieras
På Stödlinjens hemsida går det att göra ett så kallat självtest där den som spelar kan få en uppfattning om hur han eller hon ligger till när det gäller graden av spelproblem.
Under 2022 genomfördes 18 000 självtester hos Stödlinjen, något som är en ökning med 3 000 stycken jämfört med föregående år – 2021 och 2020.
Fler anhöriga söker stöd
Årsrapporten visar också att fler anhöriga till personer med spelproblem söker stöd och råd hos Stödlinjen. Under 2022 registrerade Stödlinjen 2 235 hjälpsökande kontakter. Av dessa var 46 procent personer som spelar och 37 procent anhöriga. Något som är en ökning av antalet anhöriga jämfört med föregående år.
Flest söker stöd via telefon
De flesta som hör av sig till Stödlinjen gör det via telefon. Två av tre kontakter med Stödlinjen tas per telefon, och 22 procent genom chatt. 12 procent sker på annat sätt, till exempel via e-post.
Detta är Stödlinjen
Stödlinjen erbjuder kostnadsfri rådgivning till den som har problem med spel om pengar och till anhöriga till den som spelar på ett sätt som skapar problem.
Man kan vara anonym hos Stödlinjen och det går att få stöd och råd via telefon, livechatt och mejl.