Ett förbud mot ”aggressiv spelreklam” och hårdare tag mot olagliga aktörer. Det är några av förslagen som den svenska regeringen lagt fram för att stärka konsumentskyddet på spelmarknanden.
Det var den 1 januari 2019 som den nya svenska spellagen trädde i kraft för att skapa en tryggare och säkrare spelmarknad för svenska spelare.
Nu har socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi lagt fram ytterligare förslag för stärka den nuvarande regleringen.
– Vi tar nu nästa steg för att återta kontrollen över den svenska spelmarknaden. Det handlar både om att begränsa aggressiv spelreklam och att stoppa spelföretag som saknar licens. En stärkt spelreglering är en förutsättning för ett starkt skydd för konsumenter, säger han
Krav på måttfullhet vid marknadsföring
Förslagen som lämnats in till lagrådet är:
- Ett krav på tillstånd för spelprogramvara för att få kontroll över programvaruutvecklingen och stänga ute olicensierat spel.
- Ett förbud mot att främja olovligt spel och ett utökat reklamförbud för olicensierat spel för att öka möjligheterna att hindra illegal spelverksamhet.
- Ett justerat krav på måttfullhet vid marknadsföring av spel för att skydda barn och ungdomar samt personer med spelproblem från marknadsföring av riskfyllda spelformer.
- En skyldighet för licens- och tillståndshavare att lämna uppgifter i syfte att öka möjligheterna att följa utvecklingen på spelmarknaden.
Förslagen föreslås att träda i kraft 1 januari 2023.