Att Paf inte riktigt är som de flesta andra spelföretag visste vi redan och efter att ha hört deras politiska förslag under Almedalsveckan bekräftas denna bild ytterligare. Förslagen som framlades handlar bl.a om att införa ett omfattande förbud mot spelreklam samt om att höga spelskatten från 18% till 21%. Det kan ju för ett spelföretag tyckas vara kontraproduktivt att föreslå åtgärder som dessa så låt oss ta en närmre titt på drivkraften bakom förslaget.
Ett omfattande förbud mot spelreklam
Enligt Paf är spelreklam ett stort och utbrett problem i Sverige eftersom det triggar spelmissbruk. Svaret från politikerna handlade om att det är skillnad på reklam och reklam och att det finns reglering för vilken typ av spelande man får lov att marknadsföra. På Paf kontrade man med en jämförelse:
“Spel är fortfarande alltid spel och vi kan dra paralleller till alkohol, man kan inte sälja lättöl till alkoholister” – Christer Fahlstedt, VD för Paf
Vilka typer av reklam vill Paf förbjuda?
Fokus ligger på tre stora kategorier – TV-reklam, utomhusreklam samt spelföretagens sponsring och annonsering i sportsammanhang.
Höjd spelskatt
Förutom omfattande reklamförbud föreslår Paf en höjning av spelskatten från dagens 18% till 21%. Man drar en jämförelse till Danmark där en höjning av denna typ nyligen implementerats.
Med en skattehöjning kan bortfallet av sportens sponsors- och annonseringsbortfall kompenseras, menar Fahlstedt.
Andra förslag
Paf stannar inte vid reklamförbud och höjd spelskatt utan föreslår vidare att Spelinspektionens för svenska online casinons obligatoriska Spelpaus ska ha centraliserade gränser så att det blir lika för alla speloperatörer. Även detta, menar man, kommer att hjälpa de spelare som kämpar mot spelmissbruk och -beroende.
Svalt mottagande
Bland oppositionspolitikerna som deltog i Pafs diskussion, som gick under titeln ”Branschen vi älskar att hata”, var mottagandet svalt. Man svarade generellt att justeringar eventuellt kommer att behövas, men att den reglerade spelmarknaden idag ändå är en stor förbättring mot när den tidigare var oreglerad.
Angelica Lundberg, som arbetar som riksdagsledamot för Sverigedemokraterna, tycker att regleringarna ska ses över först efter att femårsperioden från det att reglerna infördes gått ut. Riksdagsledamöter för Moderaterna och Centerpartiet håller med om att vissa justeringar kan komma att behövas, men specificerade inte mer ingående i frågan.
Val i September
Spelmarknaden är lite av en het potatis såhär i valtider. Moderaterna har tidigare gått ut med att man bl.a. vill lätta på bonusreglerna och eventuellt sälja ut statligt ägda Svenska Spel om man vinner valet. Får vi ett maktskifte i September blir det intressant att se vilka ändringar det medför på den svenska spelmarknaden.