Hyllar initiativ för en hållbar spelbransch
Swedish Gambling Award är en utmärkelse som varje år ser till att premiera de många positiva insatser som görs på den svenska spelmarknaden för att bidra till en ansvarstagande, modern och hållbar bransch.
Bakom denna tillställning står Spelbranschens Riksorganisation (SPER) i samarbete med Branschföreningen för Onlinespel (BOS). Alla aktörer som riktar sig mot svenska spelare kan delta.
Inför Swedish Gambling Award 2023 , som gick av stapeln i Stockholm den 15:e juni, fanns totalt 18 bidrag i sex olika kategorier nominerade samt ett hederspris.
Nu har de vinnande bidragen korats.
Storslam för ATG på årets gala
I en av de mest prestigefyllda kategorierna, ”Ledarskap – Person”, drog Tobias Melin och Rasmus Sjövill på AB Trav & Galopp det längsta strået för sitt hängivna arbete med att ta fram ett nytt analyssystem som gett myndigheter och politiker en ökad kunskap om det olicensierade spelets storlek och utveckling.
Tack vare detta har flera positiva effekter kunnat skönjas på den licensierade marknaden.
Detta var inte den enda utmärkelsen som ATG belönades med på årets Swedish Gambling Award. Man kammade även hem förstapriset inom spelansvar för sitt förslag om Spelpaus 2.0 som syftar till att öka dialogen med de som stängt av sig via det nationella avstängningsregistret för att bl.a. minimera riskerna med spel hos casinon utan svensk licens.
Succé även för Betsson
Även för Betsson blev Swedish Gambling Award 2023 ett kvitto på att bolaget gör många positiva insatser på spelmarknaden. Utöver förstaplatsen i kategorin ”Kundnöjdhet – Effekt och NKI” prisades man också för sitt ledarskap inom organisationen, där man med sina företagsmål effektivt anses ha lyckats bryta vissa stereotyper i spelbranschen och skapa en ny kultur.
”Genom sina vägval har vinnaren lyckats skapa en stolthet och öppenhet där närmare 9 av 10 medarbetare anser att det är lika möjligheter för alla att utvecklas inom bolaget – oavsett bakgrund, nationalitet eller kön.”, skriver juryn bl.a. i sin motivering.
Jill Johnson & Folkspel prisades för sin omtalade kampanj
När det gäller priset för bästa marknadsföring fick Sverigelotten från ideella Folkspel flest röster för kampanjen ”Ja må hon LEVA!”. Detta i konkurrens med Svenska Spel och Svenska Postkodlotteriet.
För att öka medvetenheten kring bröstcancer tog Folkspel kontakt med den välkända artisten Jill Johnson, vilket sedermera utmynnade i en ”rörande hyllningslåt till kvinnor och livet”, skriver juryn.
Hör Jill berätta mer om den uppmärksammade låten i videon nedan:
Här är alla vinnare i Swedish Gambling Award 2023
- Ledarskap – Person: ”Hur hög är kanaliseringen i Sverige?” av Tobias Melin och Rasmus Sjövill (ATG)
- Ledarskap – Organisation: ”Driving Diversity and Inclusion within the Industry” (Betsson Group)
- Hållbarhet – Spelansvar: ”Spelpaus 2.0: Från ett rundabords-samtal till en snar verklighet?” (ATG)
- Hållbarhet – Samhällsansvar: ”Svenska Spels forskningsstöd” (Svenska Spel)
- Kundnöjdhet – Effekt och NKI: ”A Driver for the Voice of the Consumer” (Betsson Group)
- Kundnöjdhet – Marknadsföring: ”Ja må hon LEVA!” (Folkspel)
- Juryns hederspris: Krister Fredricson