S-lotterna åter under lupp
Konsumentverket undersöker nu Socialdemokraternas lotteriverksamhet, som sköts av S-ägda lotteriet: Kombispel. I det säljmanus, som SVT Nyheter har granskat, uppmanas säljarna att erbjuda kunder två lotter för en bråkdel av priset, vilket har väckt stor kritik.
Bland annat står det att spelarna kommer få två lotter med en vinst varannan månad i snitt, utan bindningstid eller uppsägningstid för 99 kronor under hela 4 veckor.
Beskylls för att ha utövat påtryckningar
Enligt anmälningar till Konsumentverket beskrivs säljarna ha agerat ”aggressivt eller påtryckande” under försäljningsprocessen.
När det gällde kundens personuppgifter, såsom telefonnummer, personnummer och adress, instruerades säljarna att själva läsa upp informationen om kunden inte ville eller kunde lämna den.
I säljmanuset går det att läsa:
”Kunden ska helst uppge sina uppgifter själv, men du kan läsa upp dem om kunden inte kan/vill uppge dem själv”. |
Saknar skriftligt avtal
Det ska även ha framkommit att telemarketingbolaget: Effective Communication som sålde lotterna inte hade ett skriftligt avtal med Socialdemokraterna.
Det innebär att det inte finns någon tydlig dokumentation av villkoren för försäljningen, vilket kan försvåra myndigheternas arbete vid en eventuell utredning av lotteriverksamheten.
Spelinspektionen har också påbörjat en granskning av de säljmetoder som används, som har kritiserats för att vara särskilt påträngande mot äldre.
Torbjörn Ingvarsson, professor i civilrätt, anser att bristen på ett avtal är en allvarlig brist som kan skada individers rättigheter.
Till Sveriges Radio säger han att det slutligen är enskilda som drabbas när Spelispektionen inte kan ingripa mot missförhållanden.
S varnades för allvarliga brister i lotteriet redan 2017
Det är faktiskt inte första gången som det stormar kring Socialdemokraternas Kombilotteriet. Redan 2017 varnades partiet av Spelinspektionen (under denna tid gick myndigheten under namnet Lotteriinspektionen).
Anledningen den gången var att lotteriet utelämnat att Socialdemokraterna stod bakom spelet. Spelinspektionen påpekade att både SAP och SSU, som etablerade aktörer på spelmarknaden, borde ha haft god kännedom om de gällande reglerna.
Reklamkampanj för tre lotterier under 2016
Under 2016 lanserades en kampanj för att marknadsföra S-ägda lotterierna, Drömreselotteriet, Kombilotteriet och Motorlotteriet. Både tidningsannonser och riktade reklamutskick användes i kampanjen.
Det stora problemet var att kunderna inte kunde tyda vilka som låg bakom lotterierna. Något som var i tydlig överträdelse av villkoren som går att läsa i Regeringens dokument Tydligare tillståndsgivning i lotterilagen från 2015:
”Lotter eller motsvarande, informationsmaterial, reklam och liknande för lotteriet ska på ett tydligt och framträdande sätt ange vem som är tillståndshavare eller förmånstagare.” |
Tidöpartierna överväger lösningar för partipolitiska lotterier
Tidöpartierna överväger två lösningar för partipolitiska lotterier. Det första alternativet är att förbjuda dessa helt, medan det andra innebär striktare regler, inklusive krav på öppenhet kring mottagare av lotterimedel, spelskatt och begränsningar av kreditgivning och bonusar.
Eftersom partier redan finansieras av betydande statligt stöd, anser utredningen att det begränsade utrymmet på spelmarknaden bör gynna andra ideella ändamål. Därför föreslås reglering framför förbud, men frågan kan tas upp igen om reglerna inte får önskad effekt.
Så mycket har Socialdemokraternas lotteriverksamhet dragit in: |
---|
Under 2023 uppgick Socialdemokraternas intäkter från lotterier till 135 miljoner kronor. Sedan starten har verksamheten samlat in över tre miljarder kronor, vilket gör den till en viktig ekonomisk resurs för partiet. 2021 såg fördelningen av Socialdemokraternas intäkter* ut på följande sätt: – Försäljning & lotterier: 45% – Statligt partistöd: 37% – Övriga intäkter: 16% – Medlemsavgifter: 1% – Donationer: 1% *Källa: Kammarkollegiet |