Tips på hur du hanterar ditt spelkonto 

I denna guide tar jag upp de viktigaste punkterna som rör din hantering av spelkonton på svenska casinon. Det brukar inte vara särksilt komplicerat eftersom spellagen har strikta regler kring transparens och tydlighet för att ett casino ska beviljas svensk spellicens.

1. Läs alltid casinots regler & villkor innan du öppnar ett konto

Alla casinon har en avdelning där det går att läsa de allmänna regler & villkor som gäller. Där ska allt som rör såväl casinots som ditt eget ansvar tydligt stå att läsa. Innan du registrerar dig bör du ta del av denna info så att du vet vad du kan förvänta dig – samt vad som förväntas av dig.

Just regler & villkor kan variera en del mellan olika casinon och det är otroligt viktigt att du har koll på vad det är du faktiskt går med på innan du ger ditt godkännande. Genom att göra detta har du koll på dina rättigheter och undviker dessutom obehagliga överraskningar längre fram.

Notera att bonusar och kampanjer ofta har separata villkor som du också behöver läsa igenom om du funderar på att tacka ja till en eventuell välkomstbonus.

LeoVegas regler och villkor

Så här ser det ut hos LeoVegas. Längst ner på sajten hittar du tre villkorssektioner:

2. Kolla upp vilka personliga uppgifter casinot tar del av

Som medlem på ett casino kommer du förr eller senare förmodligen att behöva verifiera dina personliga uppgifter. Även detta moment skiljer sig från casino till casino och det kan vara bra att veta vad just ditt casino kan komma att kräva.

Dokument som kan behöva skickas in är bl.a:

Vad vill casinot veta, och varför? 

En orubblig förutsättning för att få spela på online casinon i Sverige är att du är 18 år fyllda. Idag erbjuder de allra flesta casinon snabb registrering med BankID eller Freja eID och därmed verifieras din ålder per automatik.

Det finns tyvärr mindre seriösa casinon på spelmarknaden och det är såklart viktigt att du hanterar din personliga information varsamt. Så länge casinot har svensk licens så är dina personliga data i tryggt förvar – då granskas nämligen casinot kontinuerligt av den svenska Spelinspektionen.

Vi här på SveaCasino rekommenderar bara casinon med svensk licens.

3. Kolla upp vilka betalningsmetoder som casinot erbjuder

Ytterligare en bra sak att kika på, innan du registrerar dig, är vilka betalningsmetoder som casinot erbjuder. Erbjuds din föredragna betalningsmetod? Eller någon annan som du skulle känna dig bekväm med att använda?

Läs vår guide om betalningsmetoder för att hitta den som bäst passar dig.

4. Hur man gör en insättning

Hos de allra flesta casinon gör du en insättning på följande vis:

  1. Fullfölj registreringen
  2. Logga in på ditt nya spelkonto
  3. Välj ”Insättning” från menyn (hittas vanligtvis uppe i det högra hörnet eller under ”Bank”-menyn)
  4. Välj insättningsbelopp
  5. Välj vilken betalningsmetod du vill använda
  6. Verifiera din insättning med BankID

5. Hur man tar ut vinster

När du gör en vinst kommer du ju att vilja ta ut den, eller hur? Nedan listar jag några saker som du bör ha i åtanke när tiden är inne för att göra ett uttag:

1. Omsättningskrav

Har du tagit emot en bonus med ett omsättningskrav? Då behöver du i de allra flesta fall ha uppfyllt det innan du kan göra uttag. Undantaget är så kallade No Sticky bonusar, men de är ovanliga på den svenska spelmarknaden. Mig veterligt är det endast LeoVegas och Expekt som erbjuder denna typ av bonus.

Du kan läsa om bonusens omsättningskrav under bonusens regler & villkor. Notera dock att det även finns bonusar utan omsättningskrav, vilka brukar vara de mest fördelaktiga. Även detta ska stå att läsa i bonusens villkorssektion.

2. Uttagsgränser

En del casinon sätter gränser för hur stora belopp man kan ta ut, eller hur ofta man kan göra ett uttag, per dag. Även detta ska framkomma i casinots regler & villkor men om det inte gör det bör du ta kontakt med casinots support för att få ett tydligt svar.

3. Tidsgränser

Har du fyllt i hur mycket du får spela per dag/vecka/månad i det obligatoriska självhjälpsverktyget ”Spelgränser”? Se till att göra dina uttag innan den gränsen är nådd.

4. Kontogränser

Numera kan du begränsa din aktivitet på online casinon. Bland annat kan du ange insättningsgränser. Även dessa gränser regleras under ”Spelgränser” som vi var inne på tidigare.

Alla casinon med svensk licens har tre självhjälpsverktyg fästa högst upp på sin spelsida:

Du hittar självhjälpsverktygen högst upp på casinots hemsida.
Längst upp på sajten hittar du självhjälpsverktygen Spelpaus, Spelgränser och Självtest. Dessa verktyg är obligatoriska för svensklicensierade casinon.

6. Skapa dina egna regler

Innan du börjar spela casino på nätet är det viktigt att du upprättar en strategi för att se till så att ditt spelande aldrig riskerar att få från underhållning till missbruk.

Nedan ger jag dig mina bästa tips för måttfullt spelande!

Är det säkert att spela på casinon online?

Om du undrar hur det står till med säkerheten när du skapar ett konto kan du kolla in vår video där Johan berättar allt du behöver veta.

Är Online Casinon säkra?

Lösningen på vanliga problem som kan uppstå

1. Jag kan inte logga in

2. Jag kan inte se om mina dokument har blivit verifierade
När ditt konto har blivit verifierat brukar casinot skicka en bekräftelse till din registrerade e-postadress. Om något av dokumenten du skickade in inte har godkänts kommer casinot att informera dig via e-post så fort som möjligt. Är du fortfarande osäker på hur förloppet fortskrider så kontakta casinots kundtjänst.

3. Jag har inte fått in mina vinstpengar på kontot

4. Jag kan inte öppna upp mitt konto igen
Det kan bero på att ditt konto är pausat eller tillfälligt avstängt, något som i sin tur kan bero på två saker:

  1. Har du använt Spelgränser eller aktiverat Spelpaus? Har du det är det troligtvis därför du inte kan öppna ditt konto.
  2. En annan anledning till att det inte går att komma åt kontot är om du på något vis misskött dig så att casinot har stängt av ditt konto.

Vänd dig till casinots support om du inte kommer in och inte vet varför.

5. Jag har fått ett konstigt mail från casinot
Om du mottagit e-post eller sms från något som verkar vara casinot kan det handla om ”phishing” – var vaksam om det ber dig om information gällande ditt konto.

De flesta casinon ber aldrig om inloggningsinformation eller annan kontorelaterad information förutom för att bekräfta din identitet när du ringer dem eller har bett dem göra något.

Generella riktlinjer vid ”phishing” är:

6. Mina dokument har inte godkänts
Casinot behöver granska alla dokument som skickas in och om något är otydligt eller oläsbart kommer casinot att be dig skicka in dokumentet på nytt. Detta medför att processen kan ta lite tid. För att skynda på processen kan du se till att själv granska dokumenten ordentligt innan du skickar in dem.

7. Jag kan inte ändra mina kortuppgifter
Om du har problem med att ändra betalningsmetod eller uppdatera exempelvis kortuppgifter ska du vända dig till casinots kundtjänst som då kan hjälpa dig.

8. Jag kan inte återställa mitt lösenord
Kontakta casinots support så hjälper de dig!

9. Jag kan inte ändra mina personuppgifter
Du brukar kunna ändra dina personuppgifter väl inne på din kontoprofil vilket givetvis förutsätter att du är inloggad på casinot.

Valda casinon kommer att rensas

Är du säker?